De leeslijst met grote-mensen-literatuur op de middelbare school, zou er iemand meer door zijn gaan lezen? Zou er iemand door geinspireerd zijn? Je hoort het eigenlijk nooit. Iedere taaldocent ziet leerlingen graag lezen. Vaak zijn het dan ook de persoonlijke verhalen en tips, het eigen enthousiasme dat leerlingen meesleept. Een persoonlijk leesadvies voor iedere leerling zou fantastisch zijn, maar onhaalbaar. Maar die leeslijst zelf? Worden docenten er zelf wel vrolijk van?
Wij denken er al een tijdje over na. Het moet beter en anders kunnen. Een tijdschrift als Young Adult Books maakt meteen enthousiast, het nodigt uit om eens iets nieuws te lezen. Menig jongerentijdschrift heeft ook een boekenrubriek of een schrijver als columnist.
Dan zijn er ook nog eens allerlei prachtige websites die helpen om een geschikt boek uit te kiezen. Een tijdje geleden schreef mijn college Dominique Janssen daar al over. Op leeftijd, op smaak, vanalles. Ook in de bibliotheekcatalogus kunnen leerlingen een leestip krijgen, als ze moeite hebben met kiezen. Maar zie alle leerlingen daar maar eens heen te krijgen. De les zit al vaak vol genoeg. De moeilijke lezers weten wel leukere dingen om te doen in hun vrije tijd.
Wellicht heeft een school de ideale vorm al gevonden. Of is er een docent met een geniaal plan, maar te weinig tijd om het uit te voeren. En misschien dit allemaal wel heel herkenbaar, maar is er nooit gelegenheid geweest om er iets mee te doen. Wij horen en inventariseren het graag, om samen verder te broeden op een kwalitatief hoogstaande leeslijst waar leerlingen en docenten enthousiast van worden!
Elsemarie Valstar
Geen opmerkingen:
Een reactie posten