woensdag 13 juni 2012

Negen Zilveren Griffels

De Griffeljury bekroont dit jaar negen kinderboeken met een Zilveren Griffel, de prijs voor het beste kinderboek van het jaar. ‘Het aanbod van 2011 is divers en van goede kwaliteit’ aldus de Griffeljury, onder voorzitterschap van Gerlien van Dalen - directeur van Stichting Lezen. ‘De jury noemt het verheugend dat er opvallend veel goede leesboeken in de verschillende genres te onderscheiden zijn’. Tijdens het Kinderboekenbal op 2 oktober wordt bekend gemaakt welke van de Zilveren Griffelwinnaars de opvolger van Simon van der Geest wordt en de Gouden Griffel 2012 wint.


De met een Zilveren Griffel bekroonde boeken zijn:
Tot 6 jaar
Keepvogel en Kijkvogel – Wouter van Reek (Leopold)
O rode papaver, boem pats knal! – Sjoerd Kuyper (Lemniscaat)
Vanaf 6 jaar
Ik en de rovers
– Siri Kolu (Gottmer)
Toen kwam Sam – Edward van de Vendel (Querido)
Vanaf 9 jaar
Mister Orange
– Truus Matti (Leopold)
Vuurbom – Harm de Jonge (Van Goor)
Informatief
Je beste vriendin Anne
– Jacqueline van Maarsen (Querido)
Winterdieren – Bibi Dumon Tak (Querido)
Poëzie
Driedelig paard
Ted van Lieshout (Leopold)


In totaal twaalf boeken worden bekroond met Vlag & Wimpel:
Tot 6 jaar
Iggy en ik - Jenny Valentine, vertaling door Aimee Warmerdam (Moon)
Lieve kleine Rolf - Nadia Shireen (C. de Vries- Brouwers)
Waarom lig jij in mijn bedje - Joke van Leeuwen (Querido)
Beste Bregje Boentjes - Mathilde Stein (Lemniscaat)
Vanaf 6 jaar
Mees Kees gaat verhuizen - Mirjam Oldenhave (Ploegsma)
Mijn opa en ik en het varken oma - Marjolijn Hof (Querido)
Vanaf 9 jaar
IJsbarbaar - Rob Ruggenberg (Querido)
Ik heet Olivia en daar kan ik ook niks aan doen - Jowi Schmitz (Lemniscaat)
Verhalen voor vossenbroertjes - Lida Dijkstra (Pimento)
Informatief
Groeten uit 2030! - Jan Paul Schutten (Davidsfonds/De Fontein)

Poëzie
Vijf draken verslagen - Ted van Lieshout (Querido)
Zoen me tot ik spin - Diverse auteurs (Querido)



Het is nog even wachten op de bekendmaking van de Penseelwinnaars en dan gaan wij alle bekroonde
boeken lezen om ons eigen Dordtse Juryrapport te kunnen maken. Dit Juryrapport wordt op de Kinderboekenweekinformatieavond voor het onderwijs (4 september) besproken door Wilma Verhoeven van Kinderboekwinkel De Giraf.

Karin Theunissen



1 opmerking: