vrijdag 31 mei 2013

Leuke leestips voor jongeren

Waar haal je nou leuke leestips vandaan als je in een omgeving zit waar het niet stoer is om over boeken te praten....? Ik kan me voorstellen dat die vraag speelt voor jongeren die graag lezen maar echt geen uren in de bibliotheek gaan zoeken naar nieuw boeken, zoals ik vroeger al speurend alle rekken afging.

Twee ideeën wil ik daarvoor geven. Het nieuwste voorjaar / zomer nummer van het magazine Young Adult Books valt zojuist bij mij binnen. Scholen en bibliotheken kunnen hier op een abonnement nemen voor leerlingen. Het verschijnt twee keer per schooljaar. In de Biebwinkel kunt u een gratis exemplaar komen halen om eens te bekijken. Op de bijbehorende vernieuwde site: youngadultbooks.nl staat nog meer boekennieuws, interessante interviews en leerlingen kunnen er persoonlijke recensies kwijt. Er wordt gewerkt met jonge lezersredacteuren, zij pikken de trends in young adult boekenland snel op! Ook leestips voor lijstboeken op verschillende niveaus en over allerlei genres, en nieuw films worden besproken. Voor docenten is het overigens ook een zeer lezenswaardig  inspirerend blad om bij te blijven op het gebied van jongerenliteratuur.

De volgende tip is er eentje die komend schooljaar nog wel een aantal keren zal langskomen: het boekpromotieproject De Jonge Jury. Vandaag zijn de twintig kerntitels 2014 bekend geworden! Inmiddels weet ik uit ervaring dat dat een prachtige lijst is met nieuwe boeken van het afgelopen jaar. Het is een selectie uit ruim 260 titels, zeer divers qua inhoud en moeilijkheidsgraad. Erg de moeite waard om onder de aandacht van scholieren te brengen. Ik begin er dit weekend aan.... Uiteraard zijn deze boeken al aanwezig in de collectie van onze bibliotheekvestigingen.
Komend schooljaar blijft het mogelijk bij de Bibliotheek A tot Z in te tekenen op een groepsbezoek rondom dit project. Voor meer informatie kunt u contact opnemen.

Dominique Janssen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten