vrijdag 24 mei 2013

Op bezoek in de bibliotheek met de brugklas

Zouden jongeren na een bezoek aan de bibliotheek echt enthousiast worden voor het lezen van boeken? En wat moeten wij, als bibliotheekconsulenten daarvoor uit de kast trekken? Dat zijn steeds vragen die ik in mijn achterhoofd heb als ik VO-groepen ontvang in de bibliotheek.
Landelijk zijn er diverse boekpromotieprogramma's en leesbevorderingsprojecten speciaal voor ontwikkeld. (Via St. Lezen is de nieuwste brochure Lezen in de klas te bekijken en op te vragen). Toch valt of staat het succes ervan voor mij, met het vertellen van mijn eigen leeservaring in samenspraak met de reacties van de leerlingen hierop.

Soms ontstaat er dan ineens een bijzondere klik of krijg je een onverwachte reactie die dan de rest van de klas weer extra motiveert om juist dat ene boek eens te gaan bekijken. Afgelopen dagen gebeurde dat rondom mijn introductie op de kaft en de inhoud van het boek Geen bereik (van Marian De Smet, kerntitel Jonge Jury 2013) aan brugklassers. Waarbij een jongen uitriep dat dat helemaal geen boek was voor jongeren omdat er zoveel 'bloot en seksscenes' in voorkomen (en hij meende dit serieus). Hij wilde zo'n scene wel even voorlezen om mij te laten horen wat hij bedoelde.... De rest van de klas hing aan zijn lippen! Het betreffende fragment ging over een meisje dat zichzelf in een spiegel bekijkt. Als volwassene lees je zulke scenes toch anders dan een puberjongen. Goed om daar ook eens bij stil te staan. Het stimuleert mij wel om leerlingen tijdens zo'n bezoek nog meer te laten vertellen over hun eigen leeservaringen.

De laatste groep gymnasiasten van vandaag waren zo enthousiast dat ze de tafel met boeken die ik klaar had gezet bij het weggaan direct wilden lenen. Nou maar hopen dat ze thuis ook echt gaan lezen! Ik hoop later nog eens wat van ze te horen. Docenten geven gelukkig op de evaluatie achteraf aan dat de motivatie hiervoor waarschijnlijk is toegenomen.
Wilt u met uw school ook eens verrast worden door de bibliotheek? Neem dan contact op met de bibliotheekconsulent VO.

Dominique Janssen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten