vrijdag 10 januari 2014

Lezen met leesproblemen

Gisteren heb ik samen met een docententeam van een school voor praktijkonderwijs een informatieve presentatie bijgewoond over leesproblemen en dyslexie bij leerlingen. Naast theorie en achtergrondinformatie kwamen diverse hulpmiddelen en methoden voorbij. Bovendien hebben we ons nog even verplaatst in iemand die moeite heeft met lezen en het verwerken van 'onleesbare' informatie door enkele leesoefeningen. Dan is begrijpen wat je leest bijna ondoenlijk!

Continue werd door de spreekster benadrukt hoe belangrijk het blijven (voor)lezen is voor deze doelgroep, want het gevaar van het matteüseffect* ligt op de loer. Gelukkig gaan we er zeer binnenkort aan de slag met een uitleenbibliotheek op school met veel boeken waar de leerlingen zelf om hebben gevraagd. Dus de geschikte materialen komen binnen handbereik. Daarmee hopen we de leesmotivatie op te krikken en het plezier in lezen, over allerlei onderwerpen en in allerlei vormen, te stimuleren. Natuurlijk is dit een proces in ontwikkeling en hebben we alle opvoeders rondom de leerlingen nodig om dit stevig te borgen. Het biedt de school een frisse impuls om aan een structureel taalbeleid te gaan werken waarin keuzes gemaakt worden rondom de aanpak van deze problematiek.

Kom eens langs in de Biebwinkel als uw school meer informatie zoekt op dit gebied.Wij kunnen u helpen!

De presentatie werd afgesloten met dit 'dyslectische sprookje' Koodrapje door Karin Bloemen:



(* def. Matteüseffect via Wikipedia: Zij die vroeg de kunst van het lezen aanleren, dragen dit succes mee en zullen als oudere leerlingen sneller teksten voor gevorderden kunnen lezen en begrijpen; zij die van begin af aan falen, bouwen een levenslange achterstand op die zich uitbreidt naar alle leerprocessen. Dit komt doordat kinderen die minder makkelijk leren lezen, ook minder gaan lezen, en zo nog minder het leerproces doormaken. De kloof tussen deze kinderen en hun leeftijdsgenoten zal steeds groter worden. De taalachterstand zal leiden tot vroeger schoolverlaten, waardoor zij ook in hun volwassen leven een blijvende achterstand meedragen die zich zal uiten op sociaal en economisch vlak).

Dominique Janssen, bibliotheekconsulent

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen