dinsdag 16 juli 2013

RaJuBiBoS

Opening RaJuBiBos.jpg

In Heerjansdam zijn na de meivakantie de Bibliotheek, de basisscholen De Rank en Koningin Julianaschool, Yes Kinderopvang en de Speel-o-theek samen naar een nieuw gebouw verhuisd, dat de naam RaJuBiBoS heeft gekregen. Die naam is bedacht door een van de leerlingen en is een samenvoeging van de namen van alle partners in het gebouw.



De Bibliotheek heeft centraal in het gebouw een mooi servicepunt gekregen met een kleine collectie. Er is een volledige jeugdcollectie aanwezig en een beperkte collectie voor volwassenen. Zij kunnen ook materialen reserveren of terecht in andere bibliotheekvestigingen.

Ik ga als Bibliotheekconsulent 0-12 jaar samenwerken met beide scholen en de kinderopvang volgens het concept de Bibliotheek op School. We werken bij de Bibliotheek op School met 3 verschillende arrangementen. In Heerjansdam ga ik arrangement 3 uitvoeren en dat betekent dat ik voor 160 uur per schooljaar aan een school verbonden ben. Ik ga daar wekelijks voor de kinderen, ouders, leerkrachten en leidsters activiteiten uitvoeren op het gebied van leesbevordering en mediawijsheid, maar ook Schoolwise wordt ingevoerd. Dat is een catalogus- en uitleensysteem voor scholen. Verder ga ik ook buitenschoolse activiteiten uit ons aanbod doen.

Alle groepen van beide scholen zijn inmiddels al op bezoek geweest in de bibliotheek, waarbij ik ze uitleg heb gegeven over de Bibliotheek op School, Schoolwise, de boeken die ze kunnen lenen en heb vertelt dat ze allemaal een bibliotheekpas krijgen. De kinderen reageerde erg enthousiast.

Op dit moment zijn we met alle partners bezig met de voorbereidingen voor een feestelijke opening op 11 oktober.Ik ga samen met ToBe in september met de groepen 8 aan de slag om een Lipdub te maken die vertoond gaat worden bij de opening van RaJuBiBoS. Ook wordt er een echt RaJuBiBoS-lied gemaakt.

Meer informatie over ons aanbod, de Bibliotheek op School en de verschillende arrangementen is te vinden op de website van de Bibliotheek A tot Z of via de webshop.

Anja Oomen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten