Tv kan heel leerzaam zijn, leuk en ook heel handig voor ouders die hun handen even vrij willen hebben. Digitale televisieaanbieders hebben bijvoorbeeld speciaal Babytv-uizendingen.
Maar, er zijn kanttekeningen (en praktische tips!). Uit het boek "App-Noot-Muis" onder redactie van Remko Pijpers (Mijn Kind Online):
Hoe vroeg mag een kind op internet en wat is een verantwoorde schermtijd?
Bij beeldschermen heb je dus de neiging er meer door
‘gevangen’ te worden dan bij andere media zoals een boek of een tijdschrift.
Dat is niet alleen bij volwassenen zo, ook bij baby’s zie je dat al. Daarom is
het ook zo belangrijk om niet standaard een televisie of computer te hebben
aanstaan in de omgeving van kinderen, want dat leidt af van andere indrukken en
ervaringen en dat zou volgens sommige onderzoekers ten koste kunnen gaan van de
taalontwikkeling. In de Verenigde Staten raden kinderartsen dan ook aan om
kinderen tot twee jaar helemaal niet bloot te stellen aan beeldschermmedia.
In Nederland zijn we niet zo strikt, maar beperking
is wel raadzaam. Als je kinderen al heel jong kennis laat maken met
beeldschermmedia, is het dus belangrijk om dat bewust en gedoseerd te doen en
het af te stemmen op de leeftijd en belangstelling van het kind. Zodra ze
belangstelling krijgen voor een computer of iPad, kun je iets zoeken wat leuk
is om samen te doen. Gebruik de computer of tablet bij voorkeur samen en benoem
wat je doet en ziet. Een wetenschappelijk onderbouwd advies kan niet gegeven
worden, omdat het nodige onderzoek daarvoor ontbreekt. Maar afgaand op wat we
weten van de ontwikkeling van kinderen en rekening houdend met de zuigende
werking van een beeldscherm, die ten koste kan gaan van de fysieke beweging die
nodig is voor de ontwikkeling van kinderhersens, komen we tot het volgende
advies. Beperk de tijd tot 5 of 10 minuutjes in het begin, oplopend tot 20
minuten tot een half uurtje per dag als het kind zes jaar is. Ga er nooit mee
door als je ziet dat de aandacht van het kind verslapt.
Dring beeldschermmedia bij peuters niet op: kinderen
komen er snel genoeg mee in aanraking als ze naar groep 1 gaan en zullen dan
geen achterstand hebben. Dat geldt vaak wel voor kinderen die niet met gewone
boekjes voorgelezen zijn. Er is niets dat echte boekjes kan vervangen.
Alles waarbij wordt voorgelezen vinden jonge
kinderen leuk. Goed voorlezen is een interactief proces. Het is dus geen
eenrichtingsverkeer, maar echte communicatie, een samenspel tussen ouder en
kind. En daar leert een kind heel veel van, in ieder geval meer dan van passief
consumeren via een beeldscherm. Lees dus vooral zelf voor, ook als je er een
beeldscherm bij gebruikt en gebruik pas later de voorleesfunctie die veel
programma’s hebben, zoals bij prentenboeken op de iPad en digitale
prentenboekenwebsites of spelletjessites met animaties. Let op: kinderen kunnen
niet meteen al een verhaallijn begrijpen. Dat komt bij de meeste kinderen pas
als ze drie jaar zijn. Soms wat eerder. Vanaf twee jaar kun je het proberen.
Kies rustige, duidelijke pagina’s, waarbij je taal
en beeld goed kunt combineren (aanwijzen, dingen benoemen). Baby’s vanaf een
maand of negen (soms iets eerder) vinden dat al leuk en doen actief mee.
Naarmate kinderen ouder worden zul je zien dat ze eigen voorkeuren ontwikkelen
en dat ook goed kunnen aangeven. Het ene kind vindt puzzels leuk, het andere
wil graag spelen met muziek en vormen, terwijl een oudere kleuter interesse
krijgt in letters of het zelf samenstellen van afbeeldingen (poppen
samenstellen uit verschillende onderdelen, gezichten veranderen enz.). Vanaf
vijf jaar kunnen ze eenvoudige adventuregames aan, zoals Dora the Explorer
Games op Nickelodeon.nl, spelletjes waarbij kinderen al spelend opdrachtjes
moeten vervullen om een doel te bereiken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten