Leerlingen van het Praktijkonderwijs
worden, als het gaat om lezen, niet altijd als gemakkelijke doelgroep gezien.
Lezen gaat hen vaak moeilijk af, waardoor het een stuk minder leuk is om te
doen. Deze leerlingen enthousiasmeren om te gaan lezen is een ware
uitdaging. En dan óók nog vragen om voor te gaan lezen voor publiek?! “Dat ga
ik écht niet doen!!” “We zijn al blij als er 1 of 2 leerlingen mee gaan doen
aan deze wedstrijd” werd door een leerkracht van te voren aangegeven.
Mijn collega's en ik hadden al gerekend op een enerverende
dag waarin wijzelf veel zouden leren over deze doelgroep. Met volle tevredenheid en veel nieuw
verworven energie, kijken we nu terug op deze boven verwachting geslaagde dag.
Elke les en elke groep was totaal verschillend.
Wat ons het meest is bijgebleven:
· Het enthousisme van de leerlingen waarmee
ze in de boeken doken.
·
De gretigheid van de leerkracht die de
Makkelijk Lezen boeken voor jongeren omarmde en er alles over wilde weten.
·
De leerkracht die verbaasd zegt: “ik heb
die jongen nog nooit zien lezen”.
·
“Die jongen” die leest op Avi2-niveau en vanaf het moment dat hij het boek openslaat niet meer stopt met lezen.
·
De leerlingen die titels opschrijven om
deze boeken uit de bieb te gaan halen.
·
De jongen die nog dezelfde middag lid
gaat worden, omdat hij in vestiging Walburg het boek kan gaan halen waaruit hij
wil gaan voorlezen.
·
Het groepje leerlingen dat door de
school al is uitgekozen om deel te nemen aan de wedstrijd en serieus aan de
slag gaat met het juiste boek en een goed fragment.
Zou het dan toch zo zijn?:
Kinderen die een hekel hebben aan lezen,
bestaan niet. Er zijn alleen kinderen die het juiste boek nog niet hebben
gevonden hebben (Frank Serafini). met dank aan Susan Koole
Dominique Janssen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten